Vlucht geannuleerd door coronavirus / Flight canceled due to coronavirus

Vlucht geannuleerd door coronavirus

(English below)

Het coronavirus heeft voor een periode van veel onrust en bijzondere maatregelen gezorgd. Normaal gesproken zou nu de periode van de mooie vakanties en verre reizen aanbreken, maar we zullen hier vanwege het virus toch nog even mee moeten wachten. Echter is het natuurlijk goed mogelijk dat wanneer je het plan had gemaakt om een reis te maken, je het vliegticket allang hebt geboekt. Het is al moeilijk genoeg om je te realiseren dat de reis niet doorgaat. Maar ben je naast je mooie vakantie ook nog de koopsom van je vliegticket kwijt?

De regels voor compensatie en bijstand aan luchtreizigers en annulering of langdurige vertraging is een onderwerp dat geregeld wordt door het Europees recht. Op basis van dit recht heeft de consument bij een annulering door de vliegtuigmaatschappij (dus niet door de consument zelf) recht op omboeking of terugbetaling van het ticket. Het virus maakt het echter onmogelijk om de vluchten om te boeken en de maatschappijen hebben niet voldoende liquiditeiten om alle verkochte vliegtickets terug te betalen. Vaak bieden de maatschappijen om deze reden een reisvoucher aan.

Ben je nu verplicht om genoegen te nemen met een dergelijke voucher? De kans bestaat namelijk dat je in de nabije toekomst helemaal geen tijd meer hebt om de reis te maken of dat je gewoonweg andere prioriteiten hebt gesteld. Doordat het coronavirus niks afdoet aan de geldende regeling, hou je als consument nog steeds het recht op restitutie van de koopsom van het vliegticket. Dit betekent dat je de voucher kan weigeren en het betaalde bedrag kan terugvragen. Ook als je in eerste instantie de voucher hebt geaccepteerd, is het nog mogelijk om je geld alsnog terug te vragen.

Heeft u een vraag over dit onderwerp of heeft u een andere juridische vraag? Neem dan gerust contact met ons op via rechtsbureau@studentenorganisatie.nl. Onze fysieke spreekuren zullen tot nader bericht helaas niet plaatsvinden.

Flight canceled due to coronavirus

The coronavirus caused a period full of chaos and special measures. Normally, the period of long journeys and beautiful holidays would now arrive. But because of the virus we will have to postpone this for a while. However, it is quite possible that when you planned your trip, you already booked your flight ticket. It is hard enough already to realise that your trip is cancelled, but will you also lose the money you paid for your flight ticket?

The rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights is regulated by European law. Based on this right, the consumer is entitled to a rebooking or a refund of the ticket price in case of cancellation by the airplane company (not by the consumer himself). However, the virus makes is it impossible to rebook the flights and the airlines do not have enough cash to refund al sold flight tickets. Therefore, the airlines often offer a travel voucher.

But are you obligated to settle for this voucher? There is a change that in the near future you will have no time to make a trip. Or maybe you have simply set other priorities. Because the coronavirus does not affect the applicable regulations, the consumer still has the right to a full refund of the ticket price. This means that you can refuse the substituted voucher and reclaim the money you paid for the flight ticket. Even if you initially accepted the voucher, you still have the option to request a refund afterwards.

Do you have a question about this topic or are you in need of any other legal advice? Don’t hesitate to contact us by mail: rechtsbureau@studentenorganisatie.nl. Unfortunately, we won’t have office hours until further notice.